polecamy
Podziel się: twitterwykopblipfacebookdelicious
PETER EVANS & NATE WOOLEY / PETER EVANS, SAM PLUTA, JIM ALTIERI High Society / Sum And Difference

PETER EVANS & NATE WOOLEY / PETER EVANS, SAM PLUTA, JIM ALTIERI
High Society / Sum And Difference

Carrier Records to małe nowojorskie wydawnictwo poświęcone improwizowanej i eksperymentalnej muzyce powstającej w tym mieście. Dwie płyty, którymi chcemy się tutaj zająć, to dwie najnowsze pozycje jego cyklu improv. Tak się składa, że na obu słyszymy Petera Evansa, któremu poświęciliśmy okładkę poprzedniego numeru. „High Society” to jego duet na dwie trąbki z Nate’m Wooley, „Sum And Difference” – cykl duetów elektronika Sama Pluta z Evansem oraz skrzypkiem Jimem Altieri.

Evans i Wooley to trębacze bardzo elastyczni – z jednej strony realizujący się w nowoczesnych jazzowych projektach, z drugiej zaangażowani w eksperymentalną muzykę improwizowaną. Evans ma już na koncie imponujące dwie płyty na trąbkę solo, jednak to, co prezentuje tutaj z Wooley’em jest po prostu szokujące. Dawno nie słyszałem improwizowanej płyty, która zrobiła na mnie tak duże wrażenie, wywołując absolutne zdumienie osiągniętym brzmieniem, a zarazem wciągając treścią i narracją. Muzycy grają na dwie trąbki podłączone do gitarowych wzmacniaczy, a osiągają efekty, które bez gitary, laptopa i przesteru wcześniej wydawały się niedostępne. „High Society” to fascynujące studium topografii trąbki i jej skrytych, bagatelizowanych, brudnych potencjałów, ale zrealizowane przez artystów bardzo muzykalnych, dla których ciągłość między improv i jazzem jest naturalna, a wyobraźnia bynajmniej nie ogranicza się do sonicznej napastliwości. Surowość , wręcz brutalność tego materiału pozwala nazwać go quasi-akustycznym noise’m, ale pełnym finezji i kruchych detali. I jakże bogatym i pięknym, choć piękno to bywa przytłaczające. Jedna z najbardziej nowatorskich i fascynujących płyt, jakie słyszałem w tym roku.

„Sum And Difference” przynosi natomiast duety elektroakustyczne. Sam Pluta jest tym muzykiem, który w Peter Evans Quintet wprowadza kluczowy, drugi szczebel improwizacji poprzez przetwarzanie akustycznego sygnału równolegle z grą jazzowego składu, ale na tej płycie chodzi o coś kompletnie innego. Pluta i Evans, do których należą krótsze cztery z sześciu utworów na płycie, rozpoczynają od onomatopei trąbki, kontrapunktowanych delikatnymi glitchami i z czasem zacierają granice między akustycznym i cyfrowym brzmieniem. Ta zanika również w duetach Pluty z Altieri, na poziomie sonorystycznym skonstruowanych odmiennie – zamiast maksymalizmu i ferii krótkich dźwięków Pluty i Evansa, otrzymujemy oszczędność i mikrotonalność wąskich pasm eksplorowanych w dłuższych formach. W obu przypadkach improwizacje oparte są o dialog, pytania i odpowiedzi stawiane sobie nawzajem przez muzyków, co w tej elektroniczno-akustyczno formule robi spore wrażenie. Na tle „High Society” ten album nie jest może tak spektakularny, ale przejść nad nim do porządku dziennego nie sposób – próba opisu redukuje obie pozycje, dostarczające dreszczu obcowania z najwyższej próby eksperymentem.

[Piotr Lewandowski]

recenzje Nate Wooley, Trumpets And Drums / Jeremiah Cymerman / Peter Evans - John Hebert - Kassa Overall / Nate Wooley Sextet, Peter Evans, Peter Evans / Agusti Fernández / Mats Gustafsson, Peter Evans / Peter Evans Quintet, Peter Evans Quintet, Mostly Other People Do The Killing, Weasel Walter /mary Halvorson / Peter Evans w popupmusic