polecamy
Podziel się: twitterwykopblipfacebookdelicious
Drekoty Persentyna

Drekoty
Persentyna

Fuzja. Transgresja stylistyczna. Zespolenie analogowych i elektroniczno-elektrycznych elementów. Dysharmonia skrzypiec, psychodelia syntezatorów, oldskulowość starego pianina, awangarda i przyjemne melodie. Persentyna.

Drekoty pod płaszczykiem power girls grających prosty freak-folk-pop przemycają koncepcyjną muzykę na styku gatunków: od eksperymentów, przez folkowe harmonie (głównie wokalne oraz – wykorzystanie skrzypiec, cytry, dzwonków chromatycznych, kalimby, kastanietów), wodewil, po rockową energię i kobiecą wrażliwość. Istotne jest jednak dbanie o spójność całości  – w tym miejscu znaczenie ma klasyczne wykształcenie kompozytorki materiału oraz otwartość wykorzystującego okołoelektroniczne zabawki współproducenta Kuby Łuki.

Paradoksalnie, całość jest jednocześnie kontrolowana, dokładnie przemyślana, ale ma lekką formę. Jest złożona swoją prostotą, bezpośrednia, ale wielowątkowa. Promieniuje radością, lecz nie bez głębszej refleksji i autoanalizy, która może konczyć się minorową konstatacją. Analogicznie od strony muzycznej - klasyczna harmonia i rytmika są przełamywane perkusyjnym breakbeatem, czy wręcz IDMem i równie niestandardową melodią elektrycznego klawisza i syntezatorów. M. in. stąd wynika brak zrozumienia dla tej muzyki ze strony części recenzentów.   

Persentyna to futurystyczny folk. Futurystyczny, bo używa kojarzących się z nowoczesnością syntezatorów i niecodziennych rozwiązań aranżacyjnych. Folk, bo analogowa perkusja, plemienne rytmy, skrzypce, żeńskie zaśpiewy (nierzadko kolektywne), szczere emocje oraz niezwykła radość grania. Persentyna to punkowa muzyka współczesna. Punkowa z powodu energii i dezynwoltury, muzyka współczesna – ze względu na przemyślane formy kompozycji, panowanie nad materią muzyczną, otwartość na eksperymenty, czy partie pianina.

Drekoty wykorzystując różne estetyki zbudowały własny styl już na debiutanckiej epce. Na Persentynie słyszymy zespół kompletny, jedno z najbardziej oryginalnych zjawisk ostatnich lat. Zosia Chabiera i Magda Turłaj to utalentowane wokalistki i instrumentalistki, których potencjał rozkwita w pełni w wersji płytowej (skrzypce) i live (dzwonki chromatyczne, klawisze, perkusja). Ola Rzepka jest niezwykle twórczą kompozytorką o oryginalnym stylu. Imponuje talentem aranżacyjnym. Podziwiam jej szybki rozwój jako perkusistki.

Całość fascynuje i nie daje o sobie zapomnieć.

[Łukasz Folda]

recenzje Alte Zachen w popupmusic