polecamy
Podziel się: twitterwykopblipfacebookdelicious
Cukier 821

Cukier
821

Stołeczne trio Cukier powołali do życia, głównie dzięki wspólnym doświadczeniom w Warsaw Improvisers Orchestra jej regularni uczestnicy - Łukasz Kacperczyk, Piotr Mełech i Michał Kasperek. I tak jak bazuje orkiestra na kolektywnej improwizacji i swobodnym dialogu instrumentalistów ją tworzących, tak i Cukier stara się tę koncepcję twórczo kontynuować. Z efektem, moim zdaniem, w miarę solidnym, ale pozostawiającym nieco do życzenia. Album 821 to dwie długie formy i kilkuminutowe zamknięcie, z których najbardziej podoba mi się rozdział pierwszy, intrygujący i dobrze ukazujący przeobrażenia tej dość zimnej i wcale nie słodkiej, ale też wewnętrznie zróżnicowanej, mocno abstrakcyjnej muzyki. Bulgot klarnetu, mechaniczne elektroakustyczne fale i gęsta, ruchliwa perkusja (w niemałych częściach to ona zdaje się rozdawać karty) zmierzają do nieco vandermarkowego perkusyjno-klarnetowego finału - jest na przestrzeni tych ponad dwudziestu minut ciekawie i różnorodnie, płaszczyzna akustyczna skleja się z elektroniczną płynnie i czujnie, granice ulegają zatarciu, wyczuć można dobry pomysł na prowadzenie narracji, ale zarazem sporo cennego luzu i spontaniczności. Tego pomysłu i ciekawej wizji nieco brakuje w odsłonach kolejnych, zwłaszcza drugiej, najbardziej spolaryzowanej (od noise'owej erupcji po delikatne pasaże), ale jak dla mnie nieco przepełnionej gestami, przegadanej i już średnio przykuwającej uwagę. Ciekawie brzmi w finale albumu klarnet basowy, wnoszący w ten szorstki krajobraz nieco spokoju i łagodnych barw, choć chwilami, w otoczeniu elektroakustycznych manipulacji, finałowy utwór sprawia wrażenie nieposklejanej mozaiki, w dodatku bez wyrazistej kropki nad i. W efekcie debiutuje Cukier poprawnie, ale może kolejna odsłona jego poszukiwań - jak i uchwycenie składu w warunkach koncertowych - pozwoli na bardziej entuzjastyczny odbiór.

[Marcin Marchwiński]

recenzje Bouchons D Oreilles & Warsaw Improvisers Orchestra, Paper Cuts w popupmusic