polecamy
Podziel się: twitterwykopblipfacebookdelicious
GEOFF BARROW / BEN SALISBURY DROKK: Music Inspired By Mega-City One

GEOFF BARROW / BEN SALISBURY
DROKK: Music Inspired By Mega-City One

Ponoć miał być to soundtrack to nadchodzącej nowej ekranizacji (części) komiksu „2000 AD” (bez Stallone), ale wyszło inaczej. Geoff Barrow, od czasu premiery trójki Portishead wyraźnie zafascynowany elektroniką z lat 1960-1980., oraz kompozytor muzyki filmowej Ben Salisbury dokończyli jednak rozpoczęte dzieło i oto ukazało się ono nakładem Invada, wytwórni założonej przez Barrowa. Jak to się mawia, „The Future Is Not What It Used To Be”, więc sięgnięto po formę obecnie już retro: Tangerine Dream, Blade Runner, Vangelis, John Carpenter to ewidentne punkty odniesienia. Przyjęty ascetyzm instrumentalny – album niemal w całości nagrano na syntezatorze Oberheim Two Voice (główny wyjątek to utwór zagrany przez BEAK>, instrumentalne trio Barrowa nawiązujące do krautrocka i Silver Apples) – z definicji zawęża możliwości brzmieniowe i narracyjne. I to mocno. Metaliczny, posępny sound, mrok, złom i strzeliste budynki wokół. Barrow i Salisbury starają się melodycznie i fakturowo wycisnąć ze swego syntezatora tyle ile się da bez zaburzania konwencji, niemniej jednak raz po raz powracają do blade-runnerowej paranoi. Można więc spojrzeć na „DROKK” dwojako: albo jak na powtórkę z rozrywki, albo jak na swoisty tribute, bardziej oszczędną próbę wlania świeżej energii w syntezatorowe idee fixe, niż ubiegłoroczne podejścia Roll the Dice i Kuedo. Przyjąłem tę drugą perspektywę, słucham DROKK tylko po północy i zwłaszcza z widokiem na miasto sprawdza się dobrze. Choć w drugiej części napięcie trochę siada.

[Piotr Lewandowski]

recenzje Beak> w popupmusic