polecamy
Podziel się: twitterwykopblipfacebookdelicious
PIĘTNASTKA Dalia

PIĘTNASTKA
Dalia

Piotr Kurek ma niebywały dar to wyciągania z tradycji i historii polskiej muzyki ciekawych wątków i przekształcania ich w nowe melodie, brzmiące zarówno archaicznie jak i świeżo odnajdujące się w tym, co obecnie dzieje się w muzyce. Mimo że nagrana pod innym szyldem i zupełnie inną metodą, nie sposób nie porównać mi "Dalii" do „Innych pieśni”. Tam za kanwę służyły nagrania pieśni wołoskich, serbskich i albańskich, którym muzyk nadał na wskroć współczesnego charakteru, wycinając najciekawsze fragmenty czy samplując je. Jako Piętnastka muzyka powstała w oparciu o akordeon, syntezatory, gitary i organy, a dodatkowo w kilku utworach pojawiają się perkusjonalia. Wspólnym wątkiem niech będzie polska tradycja, tutaj objawiająca się w formie delikatnych, oszczędnych mikrobrzmień, przywołujących na myśl ścieżki dźwiękowe polskich bajek z lat 70. i 80. Czasem utwory na „Dalii” przypominają trochę dokonania Silver Apples, kiedy indziej zabawy Emitera z okresu „2#static”, ale w zdecydowanie bardziej kameralnej odsłonie. Kurek jest jednak nieocenionym mistrzem tworzenia zwiewnych melodyjek czy wręcz miniaturkowych utworów, które zachwycają swoim charakterem i aranżacjami, utrzymanymi trochę w klimacie lo-fi. Tym bardziej na uwagę zasługuje to, że "Dalia" powstała przy użyciu analogowego sprzętu, co podkreśla jej brzmienie. Rewelacja.

[Jakub Knera]