polecamy
Podziel się: twitterwykopblipfacebookdelicious
Karpaty Magiczne Acoustmatic Psychogeography

Karpaty Magiczne
Acoustmatic Psychogeography

Karpaty Magiczne to projekt, którego miłośnikom muzyki awangardowej i alternatywnej nie trzeba przedstawiać. Od 12 lat podążają swoją ścieżką muzyczną, łączącą transowe odmiany etno z piętnem post-rocka i psychedelii.

Najnowsza propozycja Anny Nacher i Marka Styczyńskiego jest kontynuacją drogi obranej pięć i cztery lata temu na Sonic Suicide i Mirrors, mianowicie – przesunięciem akcentów z mocno transowej i oryginalnej muzyki etnicznej granej za pomocą cymbałów, syntezatorów, instrumentów dętych, gitar i głosu w sferę muzyki awangardowej, wręcz – eksperymentalno-poważnej, badaniem przestrzeni sonorystycznych, gdzie – obok nadal będącego istotnym aspektem muzyki Magic Carpathians transu – wkraczamy w mikrotonalność, skale i struktury muzyczne obce standardowo pojmowanej muzyce europejskiej, obszar noise'u rozumianego jako hałas, ale głównie jako szum – co jest bliskie japońskim laptopowcom w rodzaju Merzbowa, a który mniej ma wspólnego z amerykańskimi zespołami gitarowymi pokroju Sonic Youth. Raczej używane są tutaj generatory szumu, elektroniczne zabawki mocno przetwarzające cymbały i różnego rodzaju instrumenty dęte i dmuchane – muzyka akustyczna jest przetwarzana cyfrowo, a gitary są raczej preparowane, niż przepuszczane przez multiefekty i filtry.

Istotnym aspektem Acoustmatic Pschogeography jest udział gości: odpowiedzialnego za syntezatory i elektronikę, współpracującego z projektem od lat Andrzeja Widoty (muzyka raciborskiego Band of Endless Noise) oraz czasowo mieszkającego w Austrii Erica Arna – gitarzysty popularnego w USA Primordial Undermind. Pierwszy z nich czuwa nad elektronicznym szkieletem i backgroundem kompozycji, drugiemu udało się pociągnąć zespół w kierunku psychedelicznego rocka, zachowując przy tym pewną powściągliwość w używaniu efektów gitarowych.

Muzyka zawarta na najnowszej płycie Karpat Magicznych jest oparta o następujące figury retoryczne: wprowadzające w trans repetycje motywów gitarowych, które w zależności od utworu są przewodnimi melodiami kompozycji lub tłem dla pozostałych instrumentalistów; często przetwarzane elektroniczne frazy i ślady wschodniosłowackiego klarnetu pasterskiego i karpackich fletów - rozległe, przestrzenne, składające się z zaledwie kilku dźwięków, tworzące zazwyczaj wysokie dźwięki; ubogacające muzykę Karpat o tony basowe, niekiedy drażniące ucho tonami z okolic 1-12 kHz elektroniczno-noise'owe przestrzenie produkowane za pomocą syntezatorów, generatorów fal sinusoidalnych i sprzężeń gitarowych; często zapętlane wokalizy Anny Nacher i mruczące wokale Andrzeja Widoty i Marka Styczyńskiego.

Przedstawiony na opisywanym albumie materiał powstał w 2008. roku podczas jubileuszowej (10-lecie projektu) sesji w zorganizowanym przez zespół studiu w Sopatowcu (oczywiście w Karpatach). Dwa lata później, za pomocą studyjnej ingerencji, udało się artystom wyłuskać najistotniejsze elementy i esencję tamtego spotkania, dopracować poszczególne partie, by osiągnąć satysfakcjonujący efekt. Czasem lekko zdelayowane melodie gitarowe Nacher i Arna przeplatają się same ze sobą i ni to solówką, ni to granym na mini klarnecie ambientem Styczyńskiego. Mocny basowy background tworzony za pomocą ściany gitar wychodzi naprzeciw linearnie rozwijanym melodiom i klikom Widoty. Zapętlone wokalizy Anny Nacher kontrastują z śpiewanym przez Andrzeja Widotę tekstem i melodią fletu Marka Styczyńskiego.

Nie jest to muzyka dla każdego, na każdą okazję, a słuchana przez osoby nieprzygotowane do jej odbioru, może wywołać irytację, ból głowy czy nawet – jeśli obniżymy poziom głośności – znużenie. Jeśli jednak znajdziemy czas, by skupić się tylko na tej muzyce, odkryjemy, że każdy wynikły z improwizacji dźwięk jest tutaj śladem wolności i kunsztu artystów, a wydana w postaci pięciu kilku- lub kilkunastominutowych utworów płyta jest spójna i wciągająca. Acoustmatic Psychogeography to album, który usatysfakcjonuje melomanów i wielbicieli Karpat Magicznych. Dla innych - może być początkiem przygody z inspirującymi się muzyką awangardową i psychodeliczną twórcami post-etno z Krakowa.

[Łukasz Folda]