Niniejsza płyta wydaje się być z jednej strony tylko pobocznym projektem Trzaski i Daisy’ego, jak podejrzewam w pełni naturalnie ukonstytuowanym gdzieś na marginesie ich bardziej regularnych składów (nagrana zresztą została przy okazji chicagowskiej sesji Resonance Enesmble Kena Vandermarka i tylko za oceanem wydana), z drugiej zaś strony to dopiero pierwsze nagranie naszego saksofonisty (nie pamiętam nawet koncertów) w dęto-perkusyjnym duecie. Choćby z tego powodu może okazać się wartą uwagi pozycją w jego dyskografii. In This Moment to nagranie spontaniczne, powstałe bez kompozycyjnych zrębów, niedługie i nieprzegadane, z wyczuwalnym surowym charakterem brzmienia i pewną oszczędnością – Trzaska wykorzystuje tutaj tylko saksofon altowy. Istotnie można postrzegać je trochę jako robocze, niezaplanowane spotkanie, o tyle jednak cenne, że wydatnie ukazujące porozumienie dwójki doskonale wyczuwających się muzyków, a przy tym w sumie niemałe emocje. Ze sporej ilości różnych nagrań w duetach jakie miałem okazję niedawno słuchać (samego Daisy’ego, Vandermarka czy ekipy muzyków skandynawskich z Gustafssonem i Nilssenem-Love na czele), stosunkowo mniej tu przebojowości, a szufladka z etykietą free jazz (powiedzmy) otwarta jest chyba najbardziej, z gęstą, frenetyczną, acz mało wybuchową i stroniącą od rytmu i motorycznego zacięcia perkusją oraz altem Trzaski – surowym, wyrazistym, balansującym między ognistym free a delikatnością (z przewagą tego pierwszego); w sumie takim, jakiego już znamy, ale w takiej konfiguracji dobrze ukazującym dramaturgię spotkania. I choć zaskoczenia nie ma, to autentyczność, naturalność i swoboda dialogu mają tutaj pierwszorzędne znaczenie. Warto przy okazji wspomnieć, że ukazuje się właśnie na winylu Sleepless in Chicago, nagranie tria Trzaska / Hoff / Zerang: jak zatem widać, współpraca w Vandermarkowej orkiestrze przynosi kolejne owoce.
[Marcin Marchwiński]