polecamy
Podziel się: twitterwykopblipfacebookdelicious
Jenny Hval wywiad

Jenny Hval
wywiad

Click here for the English version of this article

Jenny Hval po bardzo dobrym albumie Viscera, powraca z płytą jeszcze ciekawszą, bardziej zróżnicowaną i wielowymiarową. Punktem wyjścia Innocence is Kinky była instalacja dźwiękowa, czego efekty słychać na tym materiale. Hval bawi się brzmieniem, stylistykami, swoim wokalem, tworząc bardzo ciekawą (także tekstowo) muzyczną układankę. Więcej o muzyce, inspiracjach, instagramie i filmach porno, przeczytacie poniżej w wywiadzie z artystką, a w październiku będzie można zobaczyć ją na krakowskim festiwalu Unsound.

Czytałem, jak skarżysz się w wywiadach, że dziennikarze w rozmowach z tobą poruszają wszelkie możliwe tematy, tylko nie muzykę. Faktycznie tak jest i denerwuje Cię to?
 

Myślę, że ogólnie jestem bardzo przyjaźnie nastawiona, kiedy rozmawiam z ludźmi. Jestem zainteresowana aby słyszeć najróżniejsze pytania. Ale gdy punktem wyjścia nie jest dźwięk lub muzyka to wydaje mi się to trochę mglista rozmową, która jest pozbawiona konkretów. Myślałem wiele o tym, ponieważ przy okazji premiery „Innocence is Kinky” udzielam większej ilości wywiadów.

Zdarza się to zwłaszcza wtedy gdy wywiad ma miejsce w Norwegii. Wcześniej dosyć dużo miejsca poświęcono moim książkom i innym rzeczom, którymi się zajmuję. W moim kraju mam pewien określony wizerunek i ludzie z innych państw mogą nie wiedzieć o masie rzeczy, które powiedziałam w ciągu ostatnich lat. Więc wręcz norweską specjalnością jest to, że w wywiadach mało mówię o muzyce.
 

Może to dlatego, że jesteś interdyscyplinarną artystką, nie tylko muzykiem. Czy to zmienia perspektywę?

Tak. Myślę, że mój punkt wyjścia jest inny, podobnie jest w przypadku mojego podejścia do tworzenia muzyki. Nigdy nie studiowałam muzyki, zawsze było to moje dodatkowe zajęcie, dodatek do innych aktywności. Bardziej koncentruje się na pisaniu, ewentualnie studiowaniu filozofii. Zajmowałam się tym przez wiele lat, więc muzyka od zawsze jest czymś, co robiłam w wolnym czasie. Ale w pewnym momencie uświadomiłam sobie, że komponowanie to coś, co lubię najbardziej. Dzięki temu mogę przekształcić wiele bardzo złożonych rzeczy w coś bezpośredniego i prostego.

Masz wyjątkowy język. Większość recenzji Innocence jest Kinky, które czytałem, koncentruje się na pierwszych wersach nowego albumu, w których śpiewasz o oglądaniu filmu pornograficznego. Lubisz być prowokacyjna? To wprowadza słuchacza w określoną perspektywę.

Myślę, że to swego rodzaju prowokacja albo i żart wymierzony w kierunku słuchacza. Ale tylko przy pierwszym zetknięciu się z materiałem, ponieważ liczę że przy głębszym wniknięciu, otworzy to osobę która słucha mojej muzyki. Lubię tak prowokować na tych dwóch etapach, chociaż to całkowicie różni się od mojej osobowości, jestem bardzo spokojną osobą. Lubię tę energię. Dla mnie to interesujące, ponieważ nie potrafiłam przewidzieć jaki efekt wywołają zdania, które pisałam.

Innocence is Kinky na początku był swego rodzaju instalacją audiowizualną. Jak porównujesz obie te odsłony – instalację i album – czy dopełniają się nawzajem?

Myślę, że są komplementarne, przynajmniej dla tych, którzy widzieli jedno i drugie. Podoba mi się że instalacji nie można teraz nigdzie sprawdzić i obejrzeć, jest przez to niewidzialna. To coś niedostępnego. Trwała 25 minut i była swego rodzaju muzyczną pętlą. Niektóre jej elementy znalazły się w nagraniach. Nie chciałam wydać jej jako album, dlatego musiałam podejść do tego materiału w inny sposób. Instalacja była przeznaczona do określonej przestrzeni, ale nie na płytę, dlatego jest jedynie punktem wyjścia a album to coś diametralnie innego.

Postrzegasz siebie jako polityczną artystkę?

Chciałabym zobaczyć siebie jako część złożonego ruchu wielu innych artystów, którzy zajmują się sztuką zaangażowaną politycznie. Niekoniecznie chodzi mi o współpracę z nimi, ale o pewien nurt. Nie jestem zainteresowana wizerunkiem politycznego twórcy, nie chcę występować z taką łatką. Najważniejsza jest muzyka, chociaż jestem zainteresowana polityką, ideologiami, ideami politycznymi. Preferuję jednak postrzegać siebie jako część pewnej całości. Myślę, że to ważne aby więcej osób mówiło jednym głosem.

Jedna osoba to za mało?

Myślę, że wiele głosów może mieć większy wpływ, poza tym inspiruję się wieloma różnymi głosami, których słuchałam. A może to kwestia tego, że się starzeję? Dostrzegam jednak wiele aspektów moich prac, które występują także u innych twórców. Dużo mówimy o polityce i ideologii, zwłaszcza z perspektywy zbliżających się wyborów w Norwegii.

Wspomniałaś o inspiracjach. Podobno jedną z nich był film „1 Night In Paris". Obejrzałem go przed specjalnie przed tym wywiadem.

Gratulacje! (śmiech)

Ale czytałem też o innych rzeczach jak „Teen Mooms”, materiały filmowe z Sashą Grey, historia Joanny D'Arc. Inspiruje Cię mocno kultura wizualna – jak ją odbierasz? Przeraża Cię, bawi, a może czujesz się w tym zagubiona?

Masz na myśli wideo Paris Hilton?

Tak, ale też inne rzeczy.

Haha! Widziałam ten film wideo wiele razy i myślę, że muszę zobaczyć jeszcze niejednokrotnie. I raczej nie traktuję go jako film pornograficzny, bardziej jako reality shows. Jest tam masa elementów, które przyciągają uwagę, jak chociażby szokujący początek, w którym pojawia się amerykańska flaga! To swego rodzaju nacjonalizm zmieszany z treścią pornograficzną, szalone! Ciężko traktować mi ten film jako porno, ponieważ trwa strasznie długo, ma specyficzne kadry, wcale nie ma w nim tak dużo seksu, a poza tym ujęcia są bardzo rozmyte.  Skupiłam się bardziej na strukturze z powodu amerykańskiej flagi. Rick Salamon, były chłopak Paris Hilton na początku filmu ma krótką przemowę, co w pewnym sensie ustawia słuchacza w określonym nastawieniu. Poza tym fascynuje mnie montaż tego wideo, to coś czego nie potrafię rozgryźć.

Jest mi trochę żal Paris. Ktoś ją sfilmował, a potem to wszystko upublicznił i cały świat mógł ją obejrzeć. Przeczytaj komentarze pod filmem. Efekt reality shows przypominają także szare zdjęcia, które niemal idealnie nawiązują do programów telewizyjnych. Poza tym, to bardzo nudny materiał.

To prawda...

Ale buduje wizerunek. Śledzę Rihannę na Instagramie, tylko po to żeby patrzeć jak absurdalne rzeczy zamieszcza i jak sama kreuje swój obraz. To fascynujące, bo buduje przez to swój obraz i to, jak ludzie ją postrzegają.

Czytałam ten okropny tekst Camille Paglia, która porównała ją do Księżnej Diany i uważa, że Rihanna będzie nową ikoną feminizmu. Nawiązywała do jej zachowań, które mogłeś zobaczyć na Instagramie, a ponadto koncentrowała się na jej seksapilu. Według mnie wszystko opiera się na obrazie i kreowaniu wizerunku. A to jak zachowuje się Rihanna nie jest wcale tak niecodzienne – przecież każdy wrzuca tego typu zdjęcia na swoje profile na portalach społecznościowych. To jakiś nierealny element tożsamości. To śmietnik, staram się już nie poświęcać swoich utworów takim tematom.

Ale aspekt ciała i seksualności to znaczący wątek twojej twórczości. Jak więc jest z tym ciałem? W utworze „The Seer”, który zamyka płytę, śpiewasz „my body is the end”.

Och, to jest jedyna piosenka na albumie, którą napisałam zanim zaczęłam nad nim pracę. To jeden utwór, który nie łączy się z innymi. Kiedy mówię, że ciało to koniec, można to zinterpretować jako powierzchnię ciała. Staram się wejść w jego głąb, a to oznacza że ciało staje się celem. Wejście w głąb organizmu to nie tylko widzenie rzeczy, ale także ich doświadczanie. Można w nie wniknąć głębiej, a nie tylko patrzeć i patrzeć.

 

---ENGLISH---

 

After a very good album Viscera, Jenny Hval back with thing more interesting, more diverse and multi-dimensional. The starting point of Innocence is Kinky was a sound installation, the effects of which can be heard on this material. Hval playing with sound, stylistics, vocals , creating a very interesting musical puzzle. If you want to know more about music, inspiration, using Instagram and wachting porn videos, read the following interview with the artist. In October there will be chance to see her show at the Unsound Festival in Krakow.

I’ve read that you complain that during interviews journalists don’t talk to you about music but all the other stuff. Is it annoying you?

I think I’m generally quite accommodating when I talk to people. I’m interested to hear the questions which they ask me. But when the starting point isn’t sound or music it kind of tends to be more like a novel than anything concrete. I’ve been thinking a lot about it as I’ve been speaking more – I’ve done quite a lot of interviews because of Innocence is Kinky.

It happens especially when I’m interviewed in Norway. I have a history of writing myself and doing interviews about all the stuff I do. I think I have some special image, especially in a country where you are from. I have some special image and people from other countries could not know about many things that I’ve been saying in the past few years. So it’s a Norwegian speciality that I almost never talk about music at all. Except for the time when I’m writing.

Maybe it’s because you’re kind of a multi-artist. You are not only a musician. Does it change your perspective?

Yes. I think that my starting point is different as well as my approach to making music. I’ve never been studying music, I used to make it on the side of other things which I’m involved in. I have more to do with writing just words, studying philosophy and stuff. I did that for many years so music was something which I did in my spare time. But finally writing music was something which I’ve enjoyed the most. There was something I did to maybe transform a lot of very complex things in something that’s very direct and simple.

You have a very specific language. Most of the reviews of Innocence is Kinky which I’ve read start with the first verses of your new album when you sing about watching porno movies. Do you like to be provocative? It puts the listener in a specific perspective.

I guess it’s some kind of provocation or wish to kind of introduce the listener to the record with a joke. But when you’re pulled into something like that hopefully it would open the listener to a special situation. Maybe it will make the listener keep listening and be a bit confronted. I do like that concept but usually I don’t make my concerts that way. There’s something that I want to be as direct as possible. These sentences stand out a little in opposition of my personality. I’m a very quiet person and normally I don’t try to be so provocative. I like that energy. To me it’s interesting because these sentences are often things that I’ve written and I have no idea what will happen.

At the beginning Innocence is Kinky was a sound and light installation. How can you compare these two aspects – the studio record with the installation? Are they complementary each other?

I think they are complementary pieces. At least they can be for people who‘ve seen the installation and heard the album. I really like that there is an installation out there but it doesn’t exist to download. It’s a component of this album but it’s invisible. You really can’t have the whole album or all the music with you. It’s something unavailable with only an album. These are two different formats complementary to each other. Some pieces of the tracks and certain recordings are from the installation, but it is very different. It’s a twenty-five-minute song. Or maybe it’s more like loop, a big narrative. It was something that I couldn’t release. I didn’t want to turn it into an album, I wanted to move away from it to have that unavailability. I did develop some other material while doing this installation. There were certain things that wouldn’t have worked, what was very interesting. For me, it seems that I have been doing an installation but I’ve not been exhibiting a lot, maybe three times. So in the beginning I was thinking about how it could work in the space but not on the record.

Do you want to see yourself as a political artist?

I would like to see myself as a part of a complex movement of many different artists who are doing art which wants to be political or wants to positioned as this. At the moment I’m very much seeking other artists‘ company in that way. Not necessarily collaborating and working with other people. I’m not so interested in the political image, I don’t want to have the mark of a “political artist“, as we say in region where I live. The music itself is more important but I’m interested in politics, ideology, combining the personal and the structure of political ideas that I’ve read about. I do have interests in it but I want to be seen as a part of something which many artists are doing. I think it’s important to see oneself as part of something and not just as one voice.

One voice is not enough?

I think that lots of voices can be very influential, but I think that I take my inspiration from lots of different other voices which I’ve listened to, groups of scenes which inspired me. Maybe it’s me getting older or getting old. I really enjoy more, and more themes of my work have more in common with other people’s work too. I think that nowadays there’s so much weight being put on the very person and everything is personal. There’s election coming up in Norway and there’s a lot talking about person in the context of politics and ideology.

There are a lot of different inspirations for your albums. I’ve watched „1 night in Paris“ because I’ve read that it was one of your inspirations.

Congratulations! (laughs)

There were also other things like Teen Mums, footage from Sasha Grey movies, the story of Joan of Arc. You are inspired a lot by visual culture. Does it scare you, make you laugh, are you amazed by it? Or maybe you get lost in it?

You mean the Paris Hilton video?

For example.

Haha, I’ve seen this video many times and I think I have to see it many times still. I watch it just after a lot of... softer... outputs (laughs), reality shows. I was already very much distanced from her and listening to her voice and what she was doing. Watching this video was so shocking because it starts with the American flag. Everything that came after that didn‘t matter so much, it was a kind of nationalism put into a porn film. That was just crazy! There was a kind of nationalist narration put in this incredibly trashy, home porn video. Or not, it’s not really porn, there’s so many other things to focus on. Actually, there’s not so much sex there. It’s very blurry and in night vision so I couldn’t really focus on the fact that somebody was having sex. I focused more on the structure of it all, because of the American flag. Rick Salamon, Paris Hilton’s ex-boyfriend, is telling a kind of lecture scenario in the beginning, what made this video very, very detached and very strange. So it’s a kind of home video with a lots of structural editing. I can never guess why these different parts are there and how it’s all been done.

I feel very sorry about Paris. She didn’t expect that this video would come out and then the whole world was watching it. Generally it‘s too long and you can’t treat it as a porn video, maybe more like a reality show. What is a little boring anyway. This grey camera made this effect as well.

Yes!

I follow Rihanna on Instagram to see what incredible ideas – and I don’t mean it in a good way – she can get across through her photos. She’s creating her own image and the direction she’s taken is interesting. It shows how people can be seen in the media – you emphasise this aspect in your art.

I went to this horrible lecture with Camille Paglia. She’s like a practical theorist art school teacher who concentrates on femininity and masculinity. She was talking about Rihanna‘s fireplace pictures which you could have seen if you follow her Instagram. She was saying that Rihanna was the future of feminism, as she is in control over her sexiness and blah blah blah. For me it was very boring because in that aspect everything is about image, image, image. And now it’s what’s everybody’s doing, you don’t have to be a star. Everybody wants to have an image and has that problem as well – putting out pictures and creating some unreal identity. I became very interested in comparing all these images with each other, like a video and all the other images which I’ve seen or watched. It’s lots of reality thrash and everything is focused on the image. And I’ll try not to write more songs about it. I want to make something else.

You concentrate a lot on the theme of body and sexuality. On the last song, “The Seer“, you sing: “my body is the end“. How do you connect with the stuff which we are talking about the concentration of an image of body?

Oh, that song is the only song on the album that was written before I started working on the lyrics. And the lyrics also have been written later. It’s the one song which is not connected to the other songs. When I say “the body is the end“ it might go the other way  and already been sick of surface of the body. I try going into the body. “The body is the end“ means that the body is the goal. Getting into the body is experiencing things rather than just seeing things. Maybe there’s somewhere to go instead of just looking, looking and looking...

[Jakub Knera]

recenzje Jenny Hval w popupmusic