polecamy
Podziel się: twitterwykopblipfacebookdelicious
EKKEHARD EHLERS ADIKIA

EKKEHARD EHLERS
ADIKIA

Adikia to osobliwy muzyczny twór, ścieżka dźwiękowa do nieistniejącego filmu, para-słuchowisko teatralne, kompozycja oparta o swobodną improwizację. Utwór Ekkeharda Ehlersa  dzieli się na dwie części, ale w ich obrębie składa się z mikrotematów, krótkich i swobodnych wątków, które powstają przez nakładanie się na siebie różnych warstw dźwięku: od elektroniki, przez perkusję, kontrabas, skrzypce czy klarnet. Oczywiście nie uświadczymy tu melodii, a raczej sonorystyczne wybrzmiewania wyżej wymienionych instrumentów, tworzących specyficzną dźwiękosferę, pełną mroku, grozy i niedopowiedzenia. Adikia to swego rodzaju zatrzymanie muzycznego momentu, trwanie rozbudowanej struktury – raz w całości wykreowanej na żywo w wyniku improwizacji, kiedy indziej jako kolaż pociętych i edytowanych ścieżek. Czasem są to dźwięki przypadku, kiedy indziej muzyczne śmieci, które za chwilę łączą się z brzmieniem smyczków, zaznaczających na chwilę swoją obecność. Kompozycja zmienia ton w drugiej części, kiedy do głosu dochodzi Todosch, tworząc swoisty wokalny performance w bliżej niezrozumiałym języku, mamrocząc, wykrzykując w sposób szalony i opętany. Wtedy płyta objawia swoją tajemniczość, ale też misterność z jaką została skomponowana.

[Jakub Knera]