polecamy
Podziel się: twitterwykopblipfacebookdelicious
Desert Sessions o projekcie Josha Homme

Desert Sessions
o projekcie Josha Homme

Mózgiem projektu znanego jako The Desert Sessions jest, był i zapewne zawsze będzie Josh Homme. Drugim, niezwykle istotnym elementem jest .... pustynia. Tak, tak - pustynia. Trzeba tu natychmiast dodać, że Josh pochodzi z kalifornijskiej mieściny o wdzięcznej nazwie Palm Desert. To właśnie tam dorastał, uczył się gry na gitarze a pod koniec lat 80-tych, w wieku 15 lat założył - wraz z wokalistą Johnem Garcia - swój pierwszy zespół Katzenjammer (przemianowany później na Sons Of Kyuss a następnie skrócony do Kyuss). Zespół w krótkim czasie stał się okrętem flagowym nurtu znanego jako Stoner Rock, czyli hybrydy rocka, punka, metalu i grunge`u - wszystko o bardzo ciężkim, prostym, melodyjnym charakterze i dusznym niczym pustynia klimacie. Muzycy podkreślali swoje inspiracje Ziemią, Wiatrem i Ogniem oraz swój organiczny związek z Naturą. Grupa często brała cały swój sprzęt, agregaty prądotwórcze i jechała na pustynie, by grać dla przyjaciół na spalonej ziemi, pod czystym niebem i w świetle zachodzącego słońca. Po nagraniu czterech znakomitych płyt zespół w niewyjaśnionych do dziś okolicznościach uległ rozwiązaniu. W krótkim czasie Josh Homme podjął się także obowiązków wokalnych i powołał dwa równoległe projekty: Queens Of The Stone Age oraz The Desert Sessions (będący niejaką kontynuacją Kyussa). Z tym pierwszym zespołem nagrał 3 świetne albumy a wśród osób przewijających się przez skład grupy można by wymienić: Nicka Oliveri (znany z Kyussa, jedyny - obok Josha - stały członek grupy), Alfredo Hernandeza (Kyuss), Chrisa Gossa (Masters Of Reality) Marka Lanegana (Screaming Trees) czy choćby jeszcze Dave'a Grohla (Nirvana, Foo Fighters).
   W grudniu 2001 roku QOTSA dotarli ze swymi koncertami do Polski i dali w warszawskiej Proximie niezłego czadu. Ten - niejako macierzysty band - nie wystarczył jednak na skanalizowanie wszystkich pomysłów i idei jakie kołatały się w niespokojnej głowie Josha - stąd pomysł na długoterminowy projekt The Desert Sessions. Co rok lub co dwa lata, Josh i zaproszeni przyjacele zbierają się na pustyni na wspólne imprezowanie i tworzenie przesiąkniętej pustynnym klimatem muzyki.
   Każda płyta zaskakuję coraz to dziwniejszymi kompozycjami i pomysłami, np. autorami tekstów na części 5&6 są poeci, którzy nadesłali wiersze na konkurs ogłoszony przez Josha. Poza tym pierwsze części wydawane dla Man's Ruin były najpierw wypuszczane osobno na winylach i dopiero później na CD (zawsze dwie części na jednym CD). Do współpracy udało mu się zaprosić m.in.Bena Shepherda (Soundgarden, Hater, Wellwater Conspiracy), Johna McBaina (Monster Magnet, Wellwater Conspiracy), Freda Drake'a (Earthlings), Branta Bjorka (Kyuss, Fu Manchu), Alfredo Hernandeza i Nicka Oliveri (obaj Kyuss, QOTSA), Dave'a Catchinga (Earthlings?), Chrisa Gossa (Masters of Reality) oraz Pete'a Stahla (Wool, Earthlings?). Po zakończeniu współpracy z Man's Ruin Josh dał odpocząć projektowi na 2 lata, by w 2001 roku wraz ze starymi przyjaciółmi i nowymi zaproszonymi gośćmi nagrać kolejne dwie części (odtąd wydawane już tylko na jednym CD). Do współpracy udało się zaprosić m.in: Marka Lanegana (Screaming Trees), Samanthe Maloney (Hole, Motley Crue) oraz Alaina Johannesa (Eleven, Chris Cornell). Po niespodziewanym, wielkim sukcesie trzeciej płyty QOTSA "Sons For The Deaf" i znów dwuletniej przerwie pod koniec 2003 roku światło dzienne ujrzały kolejne części Pustynnych Sesji. Płyta wydana przez Ipecac, wytwórnię Mike'a Pattona (Faith No More, Fantomas, Mr.Bungle, Tomahawk) zgromadziła doborową, artystyczną śmietankę. Josh dorobił się już takiej pozycji na firmamencie niezależnego rocka, że to jego zaczęto częściej pytać o możliwość wzięcia udziału w kolejnych sesjach.. Tym razem Josha wspomogła charyzmatyczna i obdarzona niesamowitym głosem PJ Harvey, Dean Ween (Ween), Josh Freese (A Perfect Circle, The Vandals), Twiggy Ramirez (A Perfect Circle, Marilyn Manson), Joey Castillo (Danzig, QOTSA), Natasha Shneider (Eleven) oraz Troy Van Leeuwen (QOTSA, A Perfect Circle). Dzięki fuzji tylu wybitnych osobistości powstała najlepsza chyba część Pustynnych Sesji a to co na płycie wyrabia z głosem PJ Harvey zasługuje na najwyższe uznanie.
   Wszystkie dokonania Josha charakteryzuje pewna brzmieniowa spójność i przywiązanie do lekko psychodelicznego klimatu. Słychać to kiedy porówna się debiutancki album Kyussa "Wretch" z ostatnią częścią The Desert Sessions. To jest jego znak rozpoznawczy, coś jakby pieczęć odciskająca się na jego kolejnych płytach. Przysłuchując się obu albumom bez trudu wychwycimy jednak olbrzymi progres kompozytorski i aranżacyjny: odejście od klimatów i temp kojarzonych wprost z Black Sabbath w stronę zróżnicowanych, wielowątkowych kompozycji, które - gdyby nie owa pieczęć - wydawałaby się pochodzić z różnych parafii. Konsekwentny, odważny i nader niekomercyjny rozwój - tak bym to określił. Zaś sam Josh - przeciętny z wyglądu niczym mechanik stacji benzynowej - jak zwykle stoi gdzieś na uboczu, z rzadka udzielając wywiadów, koncentrując się przede wszystkim na komponowaniu muzyki. No i dobrze - dzięki temu jego nowe płyty ukazują się - ku uciesze fanów - w dość niewielkich odstępach. Tak trzymać!

DYSKOGRAFIA THE DESERT SESSIONS:
Volume 1: Instrumental Driving Music for Felons (1997, Man's Ruin,)
Volume 2: Status: Ships Commander Butchered (1998, Man's Ruin,)
Uwagi: zespółu biorący udział w sesji: "Aquitted Felons".

Volume 3: Set Co-Ordinates for the White Dwarf (1998, Man's Ruin,)
Volume 4: Hard Walls and Little Trips (1998, Man's Ruin,)
Uwagi: zespoły biorące udział w sesji: "Eagles Of Death Metal"
   oraz "Green Monarchs".
   Ponadto utwory "Avon" i "Monsters in the Parasol" pojawiły się
   później na płytach QOTSA

Volume 5: Poetry for the Masses: She Shed Shithead by the She Sore
   (1999, Man's Ruin)
Volume 6: Poetry for the Masses: Black Anvil Ego (1999, Man's Ruin)
Uwagi: utwór "You Think I Ain't Worth A Dollar, But I Feel Like
   A Millionaire" pojawił się później na płycie QOTSA

Volume 7: Gypsy Marches (2001, Southern Lord)
Volume 8: Can't You See Under My Thumb? There You Are
   (2001, Southern Lord)
Uwagi: utwór "Hanging Tree" pojawił się później na płycie QOTSA

Volume 9: I See You Hearin Me (2003, Ipecac)
Volume 10: I Heart Disco (2003, Ipecac)

Podobno wszystkich części The Desert Sessions ma być dwanaście.

(txt:)
(fot: desert sessions)

[Marcin Jaśkowiak]