polecamy
Podziel się: twitterwykopblipfacebookdelicious
Jlin wywiad

Jlin
wywiad

Click here for the English version of this interview.

Chociaż wiele mediów pisząc o muzyce Jlin, używa określenia footwork, artystka konsekwentnie wymyka się tej stylistyce, co pokazała już na debiutanckim albumie "Dark Energy". Jej zmysł do tworzenia fascynujących brzmień, wykorzystujących wszelkiej maści perkusjonalia w bardzo osobliwej formie, potwierdza drugie, mocno zakorzenione w muzycznym rytuale wydawnictwo "Black Origami". Pełno w nim ornamentów, skrupulatnie ułożonych rytmicznych struktur i konsekwentnie rozwijanego artystycznego języka. O tym jak powstawał ten materiał, o footworku, tytułach płyt, mroku, ale też kwestiach społeczno-politycznych, Jerrilynn Patton opowiada artystką poniżej. W ubiegłym roku mogliście ją zobaczyć na festiwalu Unsound, w tym zagra w Katowicach na Tauron Nowa Muzyka.

Jakub Knera: Okolice Chicago od razu przywodzą mi na myśl muzykę footwork. Na początek zapytam - jak zaczęła się twoja historia z tym gatunkiem?

Jlin: Od razu zaznaczę, że nie jestem artystką footwork. Zaczęłam robić kawałki footworkowe pod koniec 2009 roku, ale to nie było może założenie. Próbowałam różnych dróg i wokół nich się rozwijałam… to był właściwie koniec 2008 roku. I około dwóch lat zajęło mi sklejenie o co właściwie w tym chodzi.

Co jest najciekawsze dla ciebie w tym rodzaju muzyki?

Trudno mi na to odpowiedzieć w tym momencie muzycznym, w którym jestem teraz. Może wtedy, na początku, odpowiedziałabym, że brzmienie. Nie słyszałam nic takiego wcześniej i skusiło mnie to, bo było dla mnie świeże.

Podkreśliłaś, że nie jesteś artystką footwork. Wiem o tym że ciężko cię tak jednoznacznie zakwalifikować, ale jednocześnie kłopotliwe jest to, że w wielu artykułach można wyczytać coś zupełnie odwrotnego. Gdy piszą o tobie zazwyczaj używają słowa ‘footwork’. Nie mam wątpliwości, że odsłuchując twoich kawałków od razu wiadomo, że jest to coś zupełnie innego. W takim razie, jak w tej chwili odnosisz swoją muzykę do footworku? Czujesz jakieś połączenie? 

Prawda jest taka, że nie. Jestem przekonana, że nie można powiedzieć, że kawałek taki jak Nyakinyua Rise ma coś wspólnego z footworkiem. Podobnie w przypadku Hatshepsut. Moja muzyka jest bardzo różna i trudno ją kategoryzować. Szczególnie w tej chwili, bo komponuję teraz do baletu i żaden z utworów nie jest w tym klimacie.

W tym momencie jest mi to naprawdę trudno definiować. Gdyby ktoś zadał mi to pytanie, prawdopodobnie powiedziałabym, że nie ma pojęcia czym jest footwork albo nie wie jak brzmi albo powinien poczytać co inni o tym piszą. Tak często się mnie o to pytają, że już nie mam siły odpowiadać. Wyobraź sobie, że masz pięć lat i bardzo lubisz czerwone buty, nosisz tylko czerwone. Później dorastasz i odkrywasz, że jest cala masa innych kolorów butów… To porównywalna sytuacja.

Dobrze, ale może w jakimś stopniu jest jednak widoczna inspiracja footworkiem? Może coś co później ewoluowało, ale korzeniem sięga...

Zdecydowanie są pewne elementy. Dark Energy, mój pierwszy album to klasyczny tego przykład. To jasne, że w procesie rozwoju korzystasz z tego, co już znasz i z czego możesz czerpać. To z czym czujesz się komfortowo jest twoją bazą i od tego wychodzisz kreując coś zupełnie nowego. 

Czyli znowu tak jak z butami. Odkrywasz, że są inne kolory, różne wariacje, ale one też mają w sobie czerwony. I tak ma być, mimo to jest inaczej i to ci pasuje.

Podoba mi się to porównanie. To bardzo obrazowe. Na twoim nowym albumie, jak też na Dark Energy jest dużo perkusyjnych brzmień. Powiesz coś więcej o twojej fascynacji perkusją?

Myślę, że na to jest dość prosta odpowiedź. Mając afrykańskie pochodzenie naturalnie jest to dla mnie kluczowy instrument. Jeden z najbardziej rytmicznych instrumentów jakie można użyć. Wydaje mi się, że dźwięk perkusji po prostu odziedziczyłam. Takie jest moje bicie serca. Kieruje się nim gdy tworzę, a to bardzo ważne w muzyce, tylko wtedy ma  ona duszę. Nie mówię, że jeśli nie używasz bębna, to twoja muzyka nie ma duszy, jednak w moim wypadku to właśnie perkusja jest kluczowa. Poza tym to dumny instrument i ciesze się, że jestem tak z nim związana. 

Gdy używasz sampli perkusji, ile z tych dźwięków to faktycznie instrument, a ile to nagrania, materiał, który udaje ci się znaleźć?

Niektóre to właściwa perkusja. Używam mojej domowej perkusji do nagrań. A inne z nich… kiedy posługuje się dźwiękami z Indii, podróżuję tam, żeby je nagrać. Bywam tam raz do roku od dwóch, trzech lat. Jestem też wielką entuzjastką Cantechu. To mistrzostwo brzmienia. Ma tak wiele możliwości, tyle barw, dźwięków… używam ich w różny sposób, daje to nieskończenie wiele opcji, które później wykorzystuję w nagraniach. W Hatshepsut dla przykładu użyłam czegoś, co nazywa się storm drum. Szczerze mówiąc całość zależy od nastroju w jakim jestem. 

W wielu wywiadach pytają cię o tytuły twoich albumów. Dark Energy i Black Origami kojarzy się z tym ciemnym, negatywnym światem. Tłumaczysz, że tak nie jest, a ciemność może być pozytywna. 

Nie chodzi o to, że może być, ale po prostu jest. Zacytuję co powiedziałeś “to może być coś pozytywnego” - to nie jest takie łatwe, rozmawiasz przecież z czarnoskórą osobą. Wygląda to tak, że żyjemy w społeczeństwie, które uczy, że gdy mówisz ‘czarne’ czy ‘ciemne’ oznacza to negatywne zjawisko. Podczas gdy na świecie jest cała rasa ludzi, którzy są czarni. Możesz wyobrazić sobie jaki ma to wpływ na małe dziecko, dopiero dorastającego człowieka, który formułuje sobie ogląd na rzeczywistość i na swoją osobowość.

To tylko jedna kwestia, druga jest taka, że mówmy o muzyce, którą tworzę. Ludzie zakładają sobie, że musi to być coś negatywnego, tylko dlatego, że społeczeństwo bywa chore i kieruje się stereotypami. Moja muzyka wynika z mojego wnętrza, a to co kreuję jest szczere i zakorzenione głęboko we mnie. Jest to trudny proces, często niewygodny i wymaga ode mnie odwagi. Bardziej wymagające duchowo może być tylko dogłębne, terapeutyczne analizowanie siebie.

Łatwo jest tworzyć to co inni, kopiować coś co już powstało i tylko adaptować to na swoje potrzeby. Tymczasem cholernie trudno jest zdecydować, że nie chcesz tak brzmieć. Podejmuję świadomą decyzję, żeby poszukiwać we własnym wnętrzu, nie korzystając z dróg, które ktoś wcześniej nakreślił. To mam na myśli mówiąc, że moja muzyka pochodzi z ciemnych wnętrzności. Porównałabym to do węgla. Weźmy kawałek węgla, poddajmy działaniu bardzo wysokiego ciśnienia, powstanie diament. Nikogo nie obchodził węgiel, a diamentem każdy będzie się zachwycał. 

Ale jak to jest, że ludzie wciąż patrzą z tej stereotypowej perspektywy?

Tak jest, ludzie robią to cały czas. Gdy mówisz ‘czarne’ albo gdy mówisz cokolwiek od razu można przypisać jakąś łatkę, po linii najmniejszego oporu. Tylko dlatego, że społeczeństwo tak sobie założyło. Jednocześnie moje prywatne doświadczenie jest zupełnie inne. Moje doświadczenie jako artystki jest zupełnie inne. Większość ludzi, 95% z nich nie chce się zagłębiać. Wymaga to zbyt wiele pracy, umysłowej, fizycznej, ale przede wszystkim duchowej. Nie decydują się na to, bo to zbyt trudny test. Nie jest tak tylko z muzyką, ale ze sztuką ogólnie rzecz biorąc. Dlatego mamy tak wielu artystów, którzy brzmią identycznie i niczym się nie wyróżniają. 

To jedna sprawa, a druga to moje pytanie o footwork. Zanim zacząłem słuchać tego, co tworzysz, wszędzie czytałem o footworku. Byłem w szoku, gdy przesłuchałem kilka kawałków. Zupełnie nie przystawały do tych opisów. Co jest nie tak z ludźmi, którzy tak charakteryzują twoją muzykę?

Ciesze się, że tak to ująłeś. Powiem ci coś w sekrecie: zanim skończę kompozycje do baletu, zamówię koszulki z napisem “I’m not a footwork artist”. Kilka, w różnych kolorach i będę je nosić na przemian na spotkaniach. Jeśli komukolwiek przejdzie przez myśl zapytać mnie o footwork, to niech lepiej spojrzy na napis na koszulce.

Mam wrażenie, że wiele osób, z którymi rozmawiam, mówię o dziennikarzach czy pisarzach, ma jakąś blokadę. Gdzieś utkną i nie chcą zagłębić się w temat. Naprawdę rzadko spotykam profesjonalistów, którzy chcą się czegoś dowiedzieć i w czasie wywiadu starają się mnie poznać. Zazwyczaj mają po prostu jakiś utarty schemat mojej osoby.

Przejdźmy do twojego nowego albumu. Black Origami różni się od Dark Energy. Chociaż dostrzegam punkty wspólne, to dla mnie Dark Energy ma w sobie coś z wojowniczej energii tańców walki, podczas gdy Black Origami ma taki spokojniejszy, rytualny klimat. Jakie były twoje pomysły gdy zaczynałaś pracę nad nową płytą?

Na początku wcale nie miałam zamiaru nagrywać nowego albumu. Nagrałam jeden utwór i nie wiedziałam, że będzie to początek nowego krążka. Faktycznie byłam też zmęczona Dark Energy do tego stopnia, że potrzebowałam czegoś nowego. Black Origami zaczęło się tworzyć nagle, ale tak już mam, od razu działam, bez dłuższego zastanowienia. A w tym przypadku nie mogłam znieść Dark Energy, powoli doprowadzało mnie do szaleństwa, nie mogłam już tego słuchać, więc potrzebowałam stworzyć nowy materiał. Z tego wyszło Black Origami. Kawałek o tym tytule oparty był na ruchach  - współpracuję z choreografką z Indii i ten utwór powstał do jej układu. Pamiętam, że po tym jak go nagrałam, wysłałam do niej, a ona powiedziała, że nie jest w stanie do niego tańczyć, bo tak ją onieśmielał. Teraz wydaje mi się to komiczne, ale dla niej był szokujący. Potem wysłałam Black Origami do mojej wytwórni, razem z czterema innymi kawałkami, które już wtedy zdążyłam skomponować. Ludzie z wytwórni też byli w szoku. Wydaje mi się, że to jest to co najbardziej we mnie lubią. Wiedzą, że jestem nieobliczalna i że w każdej minucie mogę wyskoczyć z czymś zupełnie niespodziewanym. Nie miałam zamiaru złożyć albumu, ale tak po prostu wyszło. Zaczęło się od jednej kompozycji i szybko ewoluowało.  

Kawałek, który kończy płytę, "Challenge" nagrałam w Indiach w lutym, tak żeby całość mogła wyjść na winylu 19-go maja. Po tym wyjechałam na dwa miesiące i w międzyczasie zaczęłam pisać kompozycje do baletu. Premiera będzie w październiku. Wyszło na to, że stworzyłam cały balet w dwa miesiące, co wydaje się całkowicie nie do zrobienia i można by założyć, że będzie to porażka. A okazuje się, że jestem bardzo dumna z efektu. 

A czy nagrywając miałaś takie poczucie, że będzie co coś w rodzaju spirytualistycznej muzyki?

Nie. Powiedziałabym raczej, że w pełni wyrażałam siebie. Jasne, że wszystko jest moją ekspresją lub ekspresją mojego nastroju w danym momencie. Z tego powodu niektóre kawałki bardzo różnią się od siebie. Czasami tak jakby pisały to dwie różne osoby, ale jest na nich mój podpis, więc można być pewnym, że są moje. Jest sporo abstrakcji, a ja kocham taki abstrakcyjny stan. Czasami na początku są niezrozumiałe i trzeba wysłuchać ich kilkakrotnie, żeby być w stanie wszystko przyjąć. Wiele osób ma takie odczucia w stosunku do Holy Child, które nagrałam z Williamem Basinskim. Po pierwsze pytają, jak to w ogóle możliwe, że ja i Basinski mogliśmy stworzyć coś razem. I właśnie dlatego to robimy. Dlatego, że społeczeństwo powiedziałoby, że nie miesza się gatunków. Robimy to, bo jesteśmy artystami. Willy ma inną perspektywę, ja inną, ale współgrają ze sobą, bo rozumiemy się na osobistej stopie. 

Współpracujesz też z Holly Herndon. Jak ważne jest dla ciebie to, żeby rozumieć się, nie tylko muzycznie, ale jak wspomniałaś,  personalnie?

Holly i ja jesteśmy jak dynamit. Możemy powiedzieć coś mimochodem, ale gdy to przegadamy wychodzi z tego coś dużego. Zawsze takie byłyśmy. Możemy brzmieć supercasual, ale dlatego, że zarówno Holly, jak i ja jesteśmy bardzo drobiazgowe, i chociaż sposób w jaki rozmawiamy na to nie wskazuje, to ta precyzja prowadzi nas do budzenia jakiegoś nowego życia. Nie staramy się kontrolować tego życia, dajemy mu upust. Dokładnie tak było z Expand.

Opowiedziałaś o Williamie i Holly, o podróżowaniu do Indii, o różnych wpływach i to mnie zastanawia. Rytm, perkusja, te brzmienia przenoszą mnie w inny świat, do odległych kultur - jak istotne jest dla ciebie podróżowanie i poszukiwanie obcej muzyki z dalekich krajów?

Myślę, że ma to ogromną wartość, dlatego, że to wszystko jest ze sobą połączone. Zwykle, gdy ludzie czegoś nie rozumieją, wkładają to do jednego pudła, chcą mieć nad tym kontrolę. Lubią nazywać rzeczy, mieć wszystko poukładane. Tak jest z gatunkami. Szukają jakiegoś znajomego punktu zaczepienia i tracą to co najważniejsze. Jeśli nie mogą czegoś kontrolować, staje się to problemem. A w związku z tym zamiast przyjmować rzeczy takie jakimi są, analizują je na swój sposób. Nie wszystko trzeba rozumieć i w porządku jest czegoś nie wiedzieć. I ja tak żyję. 

Ciekawe jest, że wykreowałam coś co ma jakieś brzmienia i wiele osób, w tym z Indii, pytają mnie jak to jest, że tak dobrze to napisałam, jak mogę tak dobrze znać Indie. Moim zdaniem afrykańskie i indyjskie rytmy są na tyle proste, rytmiczne i nie jest tak, że technicznie potrafię napisać indyjską muzykę, ale mając pochodzenie afrykańskie, mogę utożsamić się z tą rytmiką. A kluczem jest to, że wiem co chcę osiągnąć i dokąd zmierzam muzycznie. 

ENGLISH VERSION

Although many media write about the music of Jlin, using the term "footwork", the artist consistently eludes this style, which she showed already on the debut album "Dark Energy". Her sense of creating fascinating sounds, using all kinds of percussion in a very peculiar form, is confirmed by the second, deeply rooted in the musical ritual, "Black Origami" album. It is full of ornaments, meticulously arranged rhythmic structures and a consistently developed artistic language. Jerrilynn Patton tells us about the way the material was created, the footwork, titles of the releases, darkness, but also social and political issues. Last year you could see her playing live at Unsound festival, this one she will perform at Tauron Nowa Muzyka in Katowice.

Jakub Knera: When I think about Chicago and surroundings, I tend to associate this area with footwork music. At the beginning, I would like to ask you how your story with foot-work began. 

First, I have to say I’m not a footwork artist. I started making footwork tracks at the end of 2009 but it wasn’t really my intent. I was trying different things, it started to progress around… actually it wasn’t 2009, it was at the end of 2008. Then it took about two years to get a flow of knowing how to do this.

What is most interesting for you in this kind of music?

It’s hard for me to answer that at this current state that I am in musically. Maybe back then if I had to guess, it might have been the sound because I had never heard anything like that before so it triggered me because it was new to me. 

You said you were not a footwork artist outright. I know that but at the same time it is baffling because in a lot of places where I can read about your music, one of the first few words is that appear is ‘footwork’. With no doubts though when you go deeper into your music you come to realise this has not that much to do with it at all. How can you relate your music to footwork now? Do you feel you can connect it in any way or in no way? 

I don’t. I just choose not to because you can’t say for instance that a track like Nyakin-yua Rise is a footwork track, absolutely not. You can’t say that Hatshepsut it is either. I just have too many different songs that you can’t categorise them like that. Especially at the moment when I’m at the end of composing for a ballet and none of the tracks are like any of the sort. 

It’d be very difficult at this point. If a person were to come up to me now, I’d mostly say “oh to consider it footwork I’d have to either say you didn’t know what footwork was, or what it actually sounds like, or you should read what everybody else said and then ask me the question”. I do get this a lot and it has become tedious. It’s one of those things, It’s like if you were 5 and you liked red shoes, all of your shoes were red and then was right. Then you grew up and realised: “I like different colours of shoes”. It’s this kind of development. 

Still, maybe you won’t agree with me but there might be some footworks roots in your music… some bits that you’ve taken and then evolved?

I definitely have elements there. Dark Energy, my first album is a classic example of that. Of course, in the process of evolution you would take something that is familiar to you, that is where your progress is. You’ve taken something that you were comfortable with and you started with another space with taking some of that comfort with you and that is where you expand. Again, just like with the shoes you’d say: “oh wow there are other colours but these shoes have red in them, but it’s cool, but it’s okay cause it’s actu-ally different, but it has red and I can get with that”

I like that, very visual comparison. On your new album or in Dark Energy there are a lot of drum samples. Can you tell me a bit more about your fascination with the drums.

That thing I know. As being of an african descent that is a key instrument. One of the most rhythmic instruments that you can use. I think I have just inherited it naturally. My heartbeat is with the origin of drum. I try to move in that direction of ‘you don’t have a heartbeat, it’s over’ musically. I’m not saying that if you don’t have drums in a song, it’s dead. However in my case because the percussion of drums is so strong. It’s a proud in-strument, I enjoy it and I’m very drown into it. 

When you use drum samples, how many of these are actual drums and how many of them are from samples which you record, or which you find?

Some of them are actually drums. I literally have the drum of some sort. And then some of them are… if I have indian sounds I travel to India to make them. I’ve been going there every year for the last 2 or 3 years now. Also, I’m a big Cantech fan. I consider it a master-piece of sound. So many sounds, a ridiculous amount of sounds and then I would use a particular percussion or a particular melodic piece of sound and would sample that on a microphone and then just use that in a track - like I have this thing called a stormdrum that I used in Hatshepsut. To be honest with you it really depends on a mood I’m in. 

In a lot of interviews people ask you about the titles: Dark Energy and Black Origami, seeing that it can be linked with negativity. You explain that this darkness could be positive?

Well it’s not that it could be but that it is. I’m gonna say this, which is based on what you’ve just said. “It could be something positive” - but don’t take this wrong but keep in mind you’re talking to a black person. So when I say that I’m literally living inside of the society that is taught and it still teaches that when you say ‘dark’ or when you say ‘black’ it is associated with something negative. Whereas you have an entire rase of people that are black. You can imagine what that becomes for a child that is younger, who does not know, who is in an impressionable age - it creates ideas.

That’s one aspect of it but the other aspect is that this is what I have created. People think I’m being demonic because again, our society is just shit sometimes. I create from the bel-ly of the beast and what I mean by that is that I have to go into the core of myself and pull something out that I know is there. That is one of the most uncomfortable things if not the most uncomfortable thing besides having to self-examine yourself. It’s easy to go with sound as somebody else did, it’s easy to say I want my sound to be like this or that. What’s hard as hell is when you say I don’t want to be like this and I’m not going to. I am making the conscious decision to dig and create from within. Not what somebody else sounds like, not the blueprint that somebody else laid. That is what I mean when I say I create from the belly of the beast, so I create form the dark space. If I can use an analogy that would be: you have a piece of coal which is black and the you put it under enormous amount of pressure and then it becomes a diamond. Nobody cared about the piece of coal but everybody cares about the diamond.

But it is curious how people still look at it from this stereotype perspective.

They do. Absolutely. Because that is what people do al the time. When you say ‘black’ or you say this or you say that, it’s automatically a negative connotation. As that is the way we have been taught. That is the way the society has put it up. Personally, my life experience is completely different. My creative process is not that at all. Most people, 95% of people will not dig inside of themselves. They won’t because it requires too much work, it requires your strength mentally and physically, or what’s more important spiritually. They won’t do it because it’s a very difficult test and that’s not just with music that is with a lot of the arts. That’s why you have so many artists who sound exactly the same. 

This is one thing and the second is the question I asked you previously about footwork. Before I knew your music I had read something about it and there it was described as footwork. Then I started listening to it and I thought ‘Man this is not footwork…’. So what’s wrong with all the people who mention this word? 

I’m happy you said that. You’ll get this exclusively: before I do this ballet, I’m gonna get t-shirts made that are gonna say that I’m not a footwork artist. I plan on wearing them at a panel discussion and I’m gonna have them in different colours so that people don’t even ask me any questions in relation to footwork because I’m just gonna respond: “Did you see my shirt?” 

I think that what a lot of people who do interviews, I mean journalists and writers, get stuck, and they don’t try to do research for themselves. Very rare do I get a journalist who really want to talk to me and feel me out versus they have this preconceived notion of who they think I am. I get that a lot.  

I would like to talk a bit more about your new album. Black Origami is quite dif-ferent from Dark Energy, even though it has come common points. For example some bits of Dark Energy sometimes remind me of something like fight dances whereas Black Origami sounds more ritual, more like ceremonial music. It includes these peaceful vibes. What were your ideas when you started to record this album?

Actually it wasn’t my intention to record an album. I was just recording a song, the first song that I made for that, I didn’t know it was going to be an album at the same. I have to say I was so tired of Dark Energy at this point, I was just absolutely sick of it, and that is how Black Origami started. I’m definitely shoot from the hip, I just take action and because I couldn’t do Dark Energy anymore, it was driving me nuts so I wanted to make something different. Then I created Black Origami. The actual song was based on the movement - I collaborate with a choreography artist who’s based in India and that song was created to the way she moved. I remember that I after I had made it, I sent it to her and to this day she won’t dance off to it because she feels intimidated by it. I find it comical now but she just said she had never heard anything like that before, it was shocking. And then when I sent it to my record label, by this time I had four other songs. When I sent it to them they were shocked too. I think that one of the things they like about me most is that I would jump out of the bag at any given second, I would leap of any cliff at any given second. I don’t mind jumping and I have always been this way as an artist. I wasn’t intending to make an album. It started with this one song and developed into a larger project and then when I realised I was making an album. And the last track Challenge I finished in India. I have done that, finished it in February so that it could be cut for vinyl and it came out May 19th. After that I went away for about two months and then within that time I have started creating material for the ballet. Which would be premiered in October. I could basically created this entire ballet in two months time, which with such a tight timing could have ended up garbage. But I have to say I was actually quite pleased with it.

When you recorded did you look at your album through this perspective that it was more spiritual music?

No. I would say it was a mere expression of myself. Surely everything is an expression of myself, of where I am moodwise at that time. That’s why you’d have some tracks that are so different that almost sound like maybe two different people made it but my signa-ture is on it so you kind of know it’s me. 

They just move from one perspective. It’s very abstract and I love abstract work. It gives me so much room to be free, to be all over the place. Sometimes it may not be understanda-ble and sometimes you may have to listen to it for a few times before you can embrace it all. A lot of people feel like that about, in a good way with Holy Child with William Ba-sinski. People were like: “First of all, how would you and William Basinski even go to-gether?”. That is exactly why we go together. Because the society would say you don’t blend the genres. That’s exactly why we blend it. We’re artists. Willy comes from one per-spective and I come from another and it works because we understand each other per-sonally. 

You also collaborate with Holly Herndon. How important is it for you to under-stand someone, not just musically, but as you said personally? 

We just took a chance at each other. Me and Holly, we can both say something in casual passing but when we’re talk-ing about it is actually quite major. That’s the way we have always been. We just see where we come up and sound supercasual but usually because Holly is so meticulous, and I am so meticulous, when it comes together it becomes this massive thing because even though the way we talk doesn’t seem like it but we’re really into what we’re doing so it becomes a life of its own.  We don’t try to control the life, we just let the life go wherever it is. Just like we did with Expand. We’ve just always been this way. 

You told me about William and about Holly. You also mentioned travelling to In-dia and it makes me curious. The rhythmical music, the drums, bring me to different cultures from all over the world. So please tell me how valuable for you is travelling and finding different music from around the world?

I think it’s crucial because it is all related. I think when people don’t understand some-thing they like to box it, they like to control it. They like to say this is this this is that, this is this genre… but a lot of times because they’re looking for a reference point, they loose it all. If they don’t have control, if they can’t name it, it’s a problem. So sometimes instead of letting things be what they are, they analyse. You don’t have to understand everything, and that’s ok that you don’t and I have lived my life like this. 

I’ve created something and a lot of people, including Indian people, would ask me how I write India so well. 

I would say African and Indian rhythms are so simple, it’s all very timed in.. so it’s not that I write India so well technically speaking, as much as it is that I, as being a descendent of Africa, I can identify with it extremely because originally this is where the sound came from.  Usually I know what I’m trying to do and where I’m trying to go.  

[Jakub Knera]