polecamy
Podziel się: twitterwykopblipfacebookdelicious
Neumann/Sehnaoui/Thieke/Vorfeld Nashaz

Neumann/Sehnaoui/Thieke/Vorfeld
Nashaz

Nashaz, projektu w skład którego wchodzi Andrea Neumann, Sharif Sehnaoui, Michael Thieke i Michael Vorfeld to niemal wyłącznie płyta akustyczna pod postacią gitary akustycznej, klarnetu i perkusjonaliów. Ta sonorystyczna układanka koncentruje się na wybrzmiewaniu instrumentów, mikrodźwiękach, detalach, które budują całą złożoną warstwę brzmieniową. Dobrym przykładem na takie nietypowe wykorzystanie instrumentu jest Sehnaoui, który w tradycyjny sposób szarpiąc struny na swoim instrumencie w ogóle nie gra. Preparuje go, pomiędzy struny wplata metalowe pałeczki, karty czy grzebień, częściej traktując go niczym perkusjonalia. Preparowany jest także fortepian Andrei Neuman (można go zobaczyć tutaj https://vimeo.com/14577016), połączony ze stołem mikserskim, wzmacnia brzmienie zespołu o elektroniczne pogłosy. Dlatego to płyta „niemal” wyłącznie akustyczna, a nie całkowicie. Inside piano to ogromne pudło-instrument o nieograniczonej palecie brzmień – jego struny są modyfikowane na wzór preparacji cage’owskich, z drugiej strony wzmocnienie instrumentu robi z niego elektroniczną maszynę. Umieszczone w środku mikrofony dodają mu nowego posmaku – przez to brzmi jak zbieranina dźwiękowych insektów, dziko, wypełnione jest dronami i małymi dźwiękowymi interwencjami. Klarnet Thieke i perkusjonalia Vorfelda doskonale z tymi zelektryfikowanymi brzmieniami kontrapunktują – czy to budowaniem dźwiękowej warstwy perkusjonaliów czy przez subtelne i pociągające zagrania na dęciaku. W efekcie powstaje muzyka barwna i złożona, bardzo klimatyczna a jednocześnie stonowana i spokojna. Nieoczywista muzyczna szkatułka.

[Jakub Knera]