polecamy
Podziel się: twitterwykopblipfacebookdelicious
the tapes / różni wykonawcy Selected Works 1982-1992 / Science Fiction Park Bundesrepublik. German Home Recording Tape Music of the 1980s

the tapes / różni wykonawcy
Selected Works 1982-1992 / Science Fiction Park Bundesrepublik. German Home Recording Tape Music of the 1980s

Ukazały się dwie kompilacje ważne dla europejskiej sceny undergroundowej. Zwłaszcza ze względu na to, że obie z nich prezentują muzykę z lat osiemdziesiątych, a więc czasu specyficznego ze względu na sytuację społeczo-polityczną, ale też z powodu pewnych określonych zjawisk na scenie muzycznej, w tym przypadku włoskiej i niemieckiej.

Kompilacja Selected Works 1982-1992 przygotowana przez Alessio Natalizia (połowa zespołu Walls, nagrywający także jako Banjo or Freakout i Not Waving) zawiera przekrojowy zestaw kompozycji włoskiego duetu The Tapes. Ostatni regularny album wydali dwadzieścia trzy lata temu, więc to ważne przypomnienie ich twórczości, którą udokumentowali na kilku wydawnictwach. Dwadzieścia jeden kompozycji daje dosyć szeroki obraz tego, jak i na czym tworzyli. Nagrania o industrialnym zabarwieniu pokazują sposoby wykorzystywania przez nich syntezatorów, mikrofonów, rejestracji pomysłów na czterościeżkowych magnetofonach, a wszystko to utrzymane jest w mocno zabrudzonej estetyce lo-fi. Słychać tu elementy darkwave, synthpopowe naleciałości, eksperymentowanie z brzmieniem i deformowaniem jego jakości, elektroniczne fascynacje kierunkami bliskimi Throbbing Gristle i Johna Foxxa. Giancario i Roberto Drago oryginalnie wydawali nagrania – a jakże by inaczej – na kasetach, więc dla ich brzmienia nośnik również miał znaczenie. Zabrudzone, czasem zniekształcone, bardzo staroświecko brzmiące – teraz po raz pierwszy zostało wydane na winylu, ale echo tamtych czasów wraca podczas słuchania nagrań.

Druga archiwalna płyta, na którą koniecznie trzeba zwrócić uwagę to Science Fiction Park Bundesrepublik. German Home Recording Tape Music of the 1980s, która dokumentuje kształtowanie się alternatywnej sceny niemieckiej i wyrastających jak grzyby po deszczu zespołów, które w partyzanckich warunkach tworzyły muzykę i rejestrowały ją na taśmach. Ta magnetofonowa jakość, podobnie jak w przypadku The Tapes, również oddaje ducha czasów i charakterystyczne dla tej epoki brzmienie oraz wykorzystywane narzędzia. Większa jest tutaj różnorodność, ponieważ autor kompilacji – znany nam i lubiany Felix Kubin – zebrał nagrania wielu zespołów, którymi sam fascynował się w wieku kilkunastu lat. Składanka dokumentuje okres, w którym Kubin sam zaczął tworzyć muzykę, a więc w narodzinach „domowej muzyki” (dwie dekady później określanej mianem „bedroom popu” tyle, że powstałego wyłącznie na laptopach) uczestniczył nie tylko jako słuchacz. Zespoły takie jak m.in. Plastiktanz, Neros Tanzende Elektropäpste, Holger Hiller czy Pyrolator są obrazem kolektywnego doświadczenia tworzenia muzyki w odcięciu od mainstreamu i budowaniu podwalin undergroundowej sceny muzycznej. Proste syntezatory, kiczowate melodyjki, wykrzyczany śpiew i pierwsze bity maszyny pokazują, jak w dobie ograniczonych możliwości zespoły radziły sobie i tworzyły własny, unikalny język muzyczny. Dla Niemców to z pewnością bogate archiwum, dla nas jako ich sąsiadów doskonała okazja do zapoznania się z tym, co w latach osiemdziesiątych działo się za zachodnią granicą. 

Obie te kompilacje mają niezwykłą wartość kulturotwórczą – dokumentują wybrany wycinek sceny i prezentują masę interesujących zjawisk dwie dekady później. Dzięki temu ówcześni słuchacze mogą odświeżyć sobie pamięć o tej muzyce, a młodsi zapoznać z jej bogatym dorobkiem.

[Jakub Knera]