polecamy
Podziel się: twitterwykopblipfacebookdelicious
Olga Wojciechowska Maps and Mazes

Olga Wojciechowska
Maps and Mazes

Nie ma tej płyty w żadnych ubiegłorocznych podsumowaniach, bo i nikt do niej nie dotarł, skoro została wydana w odległym amerykańskim wydawnictwie Time Released Sound (które swoje albumy wydaje w limitowanych nakładach z niesamowitymi graficznymi oprawami). Olga Wojciechowska gra na akustycznych i elektronicznych skrzypcach, jest także performerką, ale jest przede wszystkim kompozytorką – tworzy muzykę do spektakli teatralnych i filmów, współpracuje z choreografami. „Maps and Mazes” to zbiór jej kompozycji nagranych do różnych dzieł – mangi „Pluto”, spektakli „Puz/zle” i „Genesis” oraz filmu „Avenida Corrientes”. Fascynujące, że mimo tak różnych rodowodów, materiał jest zaskakująco spójny. Wojciechowska tworzy muzykę mroczną, bazująca na brzmieniu skrzypiec, ale często uzupełnioną elektroniką. Blisko jej do twórczości Stefana Wesołowskiego czy Hildur Guðnadóttir, chociaż jednocześnie mam wrażenie, że o wiele więcej się tu dzieje, a skrzypaczka w bardziej rozbudowanej formie zamyka swoje pomysły, które przyjmują minimalistyczny charakter. Jednocześnie cechuje je wielowarstwowość, dzięki czemu brzmią bardzo filmowo i pełno w nich detali. Lekko wyłaniają się dęciaki, szumy z tła czy drobne dźwiękowe interwencje. Przebijająca się melancholia ujawnia się także w bardziej abstrakcyjnych i nieoczywistych formach, kiedy w dosyć frywolny sposób artystka łączy różne dźwięki. Maps and Mazes brzmi jak wyimaginowana ścieżka dźwiękowa, która nie jest tylko zbiorem elementów różnych układanek, ale dobrze działa jako spójna całość. Muzyka jest niespokojna i nieoczywista albo gładko dryfuje, a jednocześnie jest intensywna i wiele się w niej dzieje, narracją przykuwa do poszczególnych elementów. Wciągająca płyta.

[Jakub Knera]