polecamy
Podziel się: twitterwykopblipfacebookdelicious
Strike / Mike Majkowski Wood, Wire & Sparks / Why is There Something Instead of Nothing?

Strike / Mike Majkowski
Wood, Wire & Sparks / Why is There Something Instead of Nothing?

Połączenie sił trójki muzyków, grających wyłącznie na instrumentach smyczkowych przynosi atrakcyjny i błyskotliwy rezultat. Clayton Thomas i Mike Majkowski na kontrabasie oraz Jon Rose na skrzypcach tworzą zestaw wybuchowy, eksplodujący energią, w którym nawzajem prześcigają się kto zagra intensywniej, dialogując i kontrapunktując się wzajemnie. Wielokrotnie zatarciu ulegają poszczególne warstwy instrumentów - w ich natłoku, gąszczu, wszystko spaja się w jedno rozchybotane wybrzmiewanie, rozedrgane i zróżnicowane niczym rój os, wypełniające szeroko spektrum brzmieniowe. Facynująca jest forma konstruowania dźwięków - od przeciągłych wygrywanych melodii, po drgające i tlące się powoli tremola, przez uderzanie po instrumentach z niemalże perkusyjnym impretem, po sonorystyczne dźwięki jakie wydają gryf i pudło rezonansowe. Bardzo często skrzypce jako te delikatniejsze wysywają się na pierwszy plan, snując rozwichrzone melodie, które w drugim planie kontrapunktują kontrabasiści - przez to słychać, że Rose nadaje ton kompozycjom Strike. Zespól emanuje energią, czasem gra wręcz z punkową zadziornoscią, dynamicznie zmieniając motywy, poszukując możliwości brzmieniowych zarówno strun jak i smyczka oraz samego instrumentu, łącząc powyższe w różnych konstelacjach.

Warto porównać ten album z solową płytą Majkowskiego Why There Is Something Instead of Nothing?, która składa się z dwóch, trwających około kwadransa utworów, koncentrujących się na diametralnie odmiennych wątkach. Muzyk do perfekcji opanował technikę tremolo - konstruuje kontinuum delikatnie wibrujących strun, wprawianych w ruch smyczkiem. "Belt of Sand" zlewa się niemalże w jednorodny, wybrzmiewający harmonicznie drone, który kontrabasista wytrwale rozwija wraz z kolejnymi minutami kompozycji. Precyzja i trwanie Majkowskiego przy dźwięku są w jego przypadku niesamowitym misterium - muzyka rezonuje, wpada w trans, rozwarstwawia się, a jednocześnie uwodzi delikatnością i niespotykaną transowością. "A Shadow of Silver Dipped in Gold" to dla odmiany wygrywane minimalistyczne pociągnięcia smyczka. Wtłoczone w ciszę, spokojniejsze i bardziej dostojne niż druga strona płyty. Co ciekawe, tutaj prostota i swoisty trans tworzone są przy zupełnie innej metodologii, która przeistacza się w drugiej połowie utworu: muzyk odkłada smyczek i palcem wygrywa powtarzalną nutę na instrumencie. Majkowskiego, który do tej pory na kontrabasie wyczyniał cuda, brzmiąc niczym kilkuosobowa orkiestra, teraz cechuje je oszczędność i minimalizm. Nie sili się na złożoną strukturę, jedynie cedząc dźwięki. Kiedy Why There Is Something Instead of Nothing? dobiega końca, a w uszach wciąż rezonuje dźwięk, cieżko nie pozostać w przekonaniu, że jego styl jest wyjątkowy i niepowtarzalny, konsekwentnie rozwijany w kierunku coraz lepiej wypracowywanego świadomego brzmienia i konsenkwentnego stylu. Muzyk wciąż jest w formie zwyżkowej i w dziedzinie muzyki improwizowanej to jeden z najciekawszych młodych twórców.

[Jakub Knera]